Nowy u¿ytkownik    Logowanie 
» Ma³e samochody Fiat, czyli zanim powsta³o Uno...
autor: ettore Zobacz profil Kontakt  Modyfikacja artyku³u: 2004-11-18 21:38:39, ods³on: 50014


Fiat 500 Topolino
Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli FIAT by³ jednym z pierwszych po amerykañskim Fordzie producentów samochodów, który wprowadzi³ produkcjê seryjn±. To umo¿liwi³o masow± produkcjê tanich popularnych samochodów, które stawa³y siê coraz bardziej dostêpne dla przeciêtnego odbiorcy. W latach trzydziestych XX wieku na rynek trafi³y dwa popularne modele Fiata, które zapocz±tkowa³y trwaj±c± do dzi¶ supremacjê koncernu w dwóch najmniejszych klasach, zwanych dzisiaj segmentami A (auta miejskie) i B (auta ma³e). W klasie aut miejskich by³ to dwuosobowy Fiat 500 Toppolino (1936 - 1957), którego tradycjê kontynuowa³ model 500 Nuova (1957 - 1975), pó¼niej oparty na technice piêæsetki model 126 (1972 - 2000), i wreszcie przednionapêdowy model Cinquecento (1991 - 1998) i Seicento (od 1999).

Fiat 508 Balila
Za prekursora fiatowskiej klasy B nale¿y uznaæ model 508 Balilla (1931 - 1955). By³ to czteroosobowy samochód o klasycznym uk³adzie napêdowym, tzn umieszczony z przodu silnik o pojemno¶ci 995 ccm (24 KM) napêdza³ tylne ko³a. Ze zmodyfikowanym nadwoziem Balilla przetrwa³a do 1955 roku. Wtedy FIAT zast±pi³ j± zupe³nie nowa konstrukcj±. By³ to model 600. Zgodnie z przyjêt± przez FIATa na prze³omie lat trzydziestych i czterdziestych nomenklatur± nazwy poszczególnych modeli by³y odzwierciedleniem pojemno¶ci skokowej silników. Nowa sze¶æsetka by³a mniejsza od swojego poprzednika, mia³a nowy czterocylindrowy silnik o pojemno¶ci 633 ccm (22 KM), z wa³kiem rozrz±du w kad³ubie i trzema punktami podparcia wa³u korbowego, umieszczony z ty³u. Model 600 zdoby³ ogromn± popularno¶æ w ca³ym ¶wiecie, a w wielu krajach by³ wytwarzany na licencji. Doczeka³ siê w latach sze¶ædziesi±tych silnika powiêkszonego do 767 ccm (27 KM) i sze¶cioosobowej wersji Multipla uwa¿anej dzi¶ za pierwowzór minivanów. Nastêpc± modelu 600 by³ Fiat 850, nieco wiêkszy, równie¿ tylnosilnikowy samochód. Silnik o poj. 843 ccm by³ modyfikacja silnika sze¶æsetki, a odznacza³ siê tym, ¿e jako jedyny na ¶wiecie mia³ wa³ korbowy krêc±cy siê w lewo, a nie w prawo. Fiat 850 doczeka³ siê wersji otwartej (850 Spider) i coupe (850 Sport) silnik by³ montowany w kilku odmianach ró¿ni±cych siê moc± (34 - 49 KM). Kontynuatorem Fiata 850 by³ zaprojektowany w hiszpañskich zak³adach SEAT model 133 z lat siedemdziesi±tych, oparty na technice "850" z nowym nadwoziem przypominaj±cym poszerzone i wyd³u¿one "126".

Fiat 600
Fiat 850
Fiat 600 Multipla


Pod koniec lat sze¶ædziesi±tych FIAT zmieni³ nazewnictwo swoich samochodów. A¿ do koñca lat siedemdziesi±tych by³y one oznaczone trzycyfrowym numerem w kolejno¶ci zgodnej z kolejno¶ci± ich projektowania.

Autobianchi A112
W latach sze¶ædziesi±tych na europejski rynek wjecha³ niesamowity ma³y samochód rodem z Wielkiej Brytanii. By³ to legendarny Mini, pierwszy na ¶wiecie samochód z silnikiem umieszczonym poprzecznie z przodu i napêdzaj±cym ko³a przednie. Taki uk³ad napêdowy dawa³ ma³emu autu znacznie wiêksz± funkcjonalno¶æ ni¿ uk³ad tylnosilnikowy. Mini sta³o siê powa¿nym zagro¿eniem dla Fiatów 600 i 850, zw³aszcza, ¿e by³o ono produkowane równie¿ we W³oszech na licencji przez firmê Innocenti. Innocenti w po³owie lat siedemdziesi±tych zbudowa³o dla Mini nowe nadwozie, pó¼niej wyposa¿a³o te¿ te autka w japoñskie silniki. FIAT szybko zorientowa³ siê, ¿e przysz³o¶æ samochodów, zw³aszcza ma³ych, to przedni napêd od poprzecznie umieszczonego silnika. Jako, ¿e od kilku lat FIAT by³ w³a¶cicielem niewielkiej fabryki Autobianchi, niejako na próbê pod koniec lat sze¶ædziesi±tych wprowadzi³ na rynek model A112 pod t± w³a¶nie mark±.
Fiat 128
By³ to samochód przypominaj±cy nieco z wygl±du i wielko¶ci angielskie Mini. Silnik o pojemno¶ci 903 ccm (42 KM) by³ kolejn± modyfikacj± sze¶æsetki. Umieszczono go poprzecznie z przodu i napêdza³ przednie ko³a. Zawieszenie przednie oparto na kolumnach McPhersona, a z ty³u zamontowano poprzeczny resor piórowy. Autobianchi A 112 by³ produkowany do po³owy lat osiemdziesi±tych, pod koniec produkcji pod mark± Lancia A112. Sukces rynkowy A112 sk³oni³ FIATa do odwa¿niejszego kroku. w 1969 roku swoj± premierê mia³ Fiat 128. By³ to pierwszy samochód klasy zwanej dzisiaj kompaktow± lub klas± Golfa, z poprzecznie umieszczonym z przodu silnikiem napêdzaj±cym ko³a przednie. By³ to zupe³nie nowy silnik o pojemno¶ci 1116 ccm (55 KM) z wa³kiem rozrz±du umieszczonym w g³owicy i z wa³em korbowym podpartym w 5 punktach. Zawieszenie by³o powiêkszeniem zawieszenia A112. Warto mo¿e zwróciæ uwagê, ¿e Fiat 128 ukaza³ siê 5 lat przed Volkswagenem Golfem i zdoby³ presti¿owy tytu³ samochodu roku 1970.

Fiat 127
Po sukcesie Autobianchi A112 i Fiata 128 nie zaskoczy³ nikogo sukces Fiata 127. Technicznie oparty na A112 samochód z silnikiem 903 ccm mia³ zupe³nie nowe nadwozie, jedno z pierwszych nadwozi typu hatch-back, nieco wiêksze od A112. Po zdobyciu tytu³u samochodu roku 1972 zosta³ liderem swojej klasy w Europie. By³ produkowany masowo nie tylko w Europie, ale tak¿e od 1976 roku w Brazylii. Brazylijska wersja ró¿ni³a siê nieco stylistycznie od europejskiej i wraz ze swoim nowoczesnym silnikiem 1049 ccm sta³a siê podstaw± drugiej generacji Fiata 127 w Europie. Fiat 127 by³ tak¿e podstaw± konstrukcyjna dla Yugo Koral produkowanego w zak³adach Crvena Zastava w Serbii. Model 127 znikn±³ z europejskiej oferty FIATa w 1985 roku wyposa¿ony w ogromne zderzaki a la Ritmo w trzech wersjach silnikowych. Ow± trzeci± wersj± by³ najmniejszy wówczas na ¶wiecie Diesel 1301ccm (45 KM).

Fiat Uno na przyl±dku Canaveral
Na prze³omie lat siedemdziesi±tych i osiemdziesi±tych nast±pi³a kolejna zmiana nazewnictwa samochodów FIATa. Trzycyfrowe numery pozosta³y w dokumentacji, a nazwy handlowe odt±d s± krótkimi, ³atwymi do wymówienia w wielu jêzykach wyrazami. Miejsce Fiata 127 zaj±³ w 1984 roku zupe³nie nowy model Uno. Jego rewolucyjna na owe czasy stylistyka i zaskakuj±ca funkcjonalno¶æ pomog³y mu zdobyæ tytu³ samochodu roku 1984. Uno zwyciê¿y³o niewielka ilo¶ci± punktów z Peugeotem 205, a trzeci samochód w klasyfikacji zdoby³ mniej ni¿ po³owê punktów zdobytych przez Uno. Tym trzecim samochodem by³ Volkswagen Golf II... Zapraszamy do artyku³u o Fiacie Uno.



Autor: Krzysztof Kester (Pche³ka) 20.10.2000
modyfikacje: ettore&FrugOs


  Na skróty - mapa serwisuKlubowiczów: 3309 
Wszystkie prawa zastrze¿one (c) 2004-2012 Uno Klub Polska.
Zabrania siê kopiowania materia³ów z tej strony bez pisemnej zgody Redakcji fiatuno.pl.
Design i wykonanie - Messer